Fem enkle SEO-tips alle kan gjennomføre

October 24, 2019
SEO

Hvert år oppdaterer Google sine algoritmer for å stille høyere krav til hva som vurderes som relevant innhold. Algoritmen har én hovedoppgave, og det er å gi deg og meg mest mulig relevant innhold når vi søker i søkemotoren. Vi skal på et blunk få den informasjonen vi er ute etter, og nærmest instinktivt klikker vi oss videre på en av de første lenken som blir presentert. Data viser at vi forholder oss til side én i Google sin søkemotor, det finnes knapt brukere som fortsetter skattejakten på side to og videre ut i det enorme universet. 

Stort sett er det samsvar mellom det vi søker og lenkene som blir presentert, fordi algoritmene til Google hele tiden blir oppdatert for å gi brukerne godt og relevant innhold. Det er vanskelig å tallfeste med sikkerhet hvor ofte Google endrer algoritmen, men flere hevder at den blir oppdatert hver eneste dag, faktisk opptil flere ganger daglig. Derfor blir det stadig vanskeligere å finne smutthull og snarveier for å «snike» seg foran i køen. Til tross for at Google sin algoritme inneholder drøssevis av kriterier som avgjør hvilke nettsider som bli eksponert høyt i søkemotoren, er det viktig å minne om et veletablert uttrykk; det enkle er ofte det beste

Det har aldri vært større konkurranse om å ligge høyt i søkemotoren, det er en evigvarende kamp om å være synlig. Boligselgerne kniver om oss når vi skriver «selge bolig» i søkemotoren. Bankene sikler etter brukere som søker etter «forbrukslån» eller «låne penger». Oppsiden er så stor, det er god butikk å være den Google anbefaler at du skal velge når du etterspør et produkt eller en tjeneste. For vi kan alle være enige i at det er mye enklere å selge en vare når en pålitelig og troverdig kilde henviser deg til et bestemt sted. Vi stoler på Google, finner vi ikke det vi er på jakt etter, legger vi til et ord eller gjør noen endringer i søket. 

Så hva skal egentlig til for at ditt nettsted blir synlig i søkemotoren til Google? Det første svaret på det er ganske omfattende og komplisert. Det finnes dessverre ikke én løsning som sender ditt nettsted til himmels, altså på side én i søkemotoren. Den tid er forbi, heldigvis.  

Samtidig kan løsningen på problemet være mye enklere enn mange tror. Det er mulig å ta opp kampen med de største merkevarene, etablerte bedrifter og giganter som har enorme markedsbudsjetter. Kongene på haugen har noen fordeler, men har ikke på noen måte råderett eller krav på en bedre plassering enn mindre konkurrenter. 

SEO, som står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk, er betegnelsen for arbeidet som ligger bak en bedre organisk plassering i søkemotoren. Her er det for ordens skyld viktig å skille mellom organisk og betalt plassering, de 3-5 øverste plasseringene i søkemotoren til Google er forbeholdt betalt annonsering. Den øverste organiske plasseringen i søkemotoren til Google vil derfor være den første etter disse. Mer enn 30 prosent av klikk fra organisk søk går til siden som er rangert som nummer én. Og over 90 prosent klikker seg inn på en lenke på side én, det er med andre ord stor stor forskjell på å ligge på side én og side to i søkemotoren. 

Derfor er det meningsløst å satse hus, hjem og hage på en «god» plassering. Det er ikke verdt det når det kun gir en marginal økning med trafikk. Det som imidlertid er verdt en skikkelig innsats er å sørge for at forutsetningene for en topplassering alltid er til stede. Og her finnes det noen viktige grep som potensielt kan føre til en eventyrlig avkastning. Her følger noen gode råd som ikke krever omfattende teknisk innsikt eller krevende arbeid, dette er enkle huskeregler som bør være standard for alle nettsider som lever av salg og trafikk. 

1. Å lete etter nåla i høystakken er som kjent en svært krevende oppgave. Dessverre er det mange som ikke har oversikt over hva potensielle kunder søker etter og hvilke søkeord som har en høy verdi. Å satse på SEO uten en god oversikt over hvilke søkeord som kan gi økt salg er meningsløst. Det finnes mange gode verktøy som samler inn data om søkeord og søkehistorikk, når du har kartlagt hvilke søkeord og søketermer du ønsker å fokusere på, er tiden inne for å produsere innhold som samsvarer med søkeordene. Her kan du blant annet også se hvilke konkurrenter som scorer høyt og om det finnes søkeord som enklere kan sende din nettside til førstesiden.   

2. Definisjonen av en god tekst kan være mange, men felles for gode tekster og godt innhold er evnen til å formidle et budskap til publikum. Hvis målsettingen er å styrke nettsidens organiske plassering innen konkrete søkeord, er det nødvendig å skrive tekster på nettsiden som fremhever disse ordene. Søkemotorene må enkelt klare å lese hva nettsiden handler om derfor er det viktig å inkludere nøkkelordet på en riktig måte. Skriv fornuftig, informativt og konkret, å gjenta nøkkelordet til det kjedsommelige fremstår kun som spam og kan bli straffet av søkemotoren. Skriv oversiktlig innhold som bidrar til at de besøkende får den informasjonen de søker etter, tekstene kan være på rundt 400 ord.  

3. Ofte blir lenkebygging nevnt som et viktig grep for å styrke den organiske plasseringen. Det er nødvendigvis ikke riktig, men artikler som lenker tilbake til nettsiden kan styrke nettsidens organiske plasseringen. Det er viktig å presisere at lenkene bør komme fra en pålitelig og god nettside. Dersom flere pålitelige nettsteder lenker til din nettside opplever søkemotoren siden din som relevant. Det finnes mange nettsider som har funksjoner hvor du enkelt kan legge til din nettside, men sørg for at det er relevans mellom lenkene, slik at de som eventuelt besøker nettsiden din via lenkene opplever den som relevant.

4. Det er helt essensielt at nettsiden har en logisk oppbygging som er enkel å forstå for algoritmen. Inndeling av kategorier med egne landingssider bidrar til at potensielle kunder får raskere tilgang til den informasjonen de søker etter. Hvis ikke en URL-adresse sier noe om hvilke produkt eller tjeneste som befinner seg på nettsiden, er det også vanskelig for algoritmen å se sammenhengen. Det samme gjelder også bilder på nettsiden, alle bilder må få et navn som samsvarer med innholdet, det øker sannsynligheten for å bli synlig i Google sitt bildesøk. 

5. Vi tilbringer mye tid på sosiale medier og deler relevant innhold med hverandre. Mye av trafikken inn til en nettside kommer fra sosiale medier og derfor har de fleste nettsider også egne kanaler de bruker til å fremme virksomheten. Når andre deler ditt innhold i sosiale medier vurderes det som positivt for søkemotoren. Å være aktiv i sosiale medier er en viktig faktor for å føre trafikk inn til en nettside. Når en ny artikkel blir publisert på nettsiden eller på en blogg bør dette formidles på for eksempel Facebook, Instagram og LinkedIn slik at trafikken kommer fra flere kanaler. 

Disse fem punktene er noe alle kan gjennomføre uten særlig teknisk innsikt, dette er først og fremst en standard huskeregel hver gang en ny artikkel skal publiseres på en nettside. Samtidig er det viktig å presisere at SEO-arbeid er mye mer omfattende og innebærer langt flere tiltak og tekniske løsninger. Allikevel finnes det mange eksempler på nettsider som er godt synlige i søkemotoren, fordi de over tid har klart å bygge tillit og troverdighet gjennom å følge disse rådene.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form
Martin Vik

Martin Vik er Head of Content i M51.

Relaterte poster

Hold deg oppdatert

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form