Google AMP

April 14, 2017
SEM

Alle er lei trege websider,

spesielt når man er på farta og skal sjekke noe raskt på mobilen. Men selv om det kanskje er en av de mest irriterende tingene i verden, legges det ikke alltid så mye arbeid i og få ned lastetiden på websider.

Det tenkte Google de skulle hjelpe til med og introduserte open source prosjektet “AMP”, som er kort for “Accelerated Mobile Pages” hvor målet i første omgang er å gjøre lastetiden og brukeropplevelsen på mobilsider så raskt og korrekt som mulig.

Nettsider bygget med AMP rammeverket kan laste 15-85 % (4x) raskere enn ikke-AMP nettsider, og kan bruke opptil 10 ganger så lite data. AMP nettsider blir markert med et symbol formet som et lyn når man utfører et Google-søk på mobil. Dette er viktig når man vet at 1 av 4 personer forlater en nettside som tar lenger en fire (4!) sekunder å laste inn. Og på en nettside hvor man skal drive konverteringer, kan konverteringsraten falle så mye som 7 % for hvert sekund lastetid på nettsiden.

En annen ting utover bare det at nettsider laster raskt, vil Google også gjøre en del med brukeropplevelsen. Hvor mange har du ikke opplevd å besøke en nettside og finne noe litt ned på siden, men siden “hopper” rundt mens man venter på at den skal laste helt ferdig? Dette skjer spesielt på store sider som bruker lang tid å laste inn, hvor man ofte begynner å bla nedover siden før den er ferdig lastet inn.

Dette løser Googles ingeniører ved at alle eksterne elementer (bilder, annonser eller iframes) må oppgi størrelsen sin i AMP HTML filen, som gjør at AMP kan fastslå elementenes størrelse og posisjon og rammeverket til siden blir bestemt og trenger ikke å vente på at ressurser lastes ned.

Så, hvordan fungerer det?

AMP rammeverket består av tre deler, AMP HTML, AMP Javascript og AMP CDN. Hvor AMP HTML og AMP Javascript, er lettere/strippede/optimaliserte utgaver av HTML og Javascript. Og AMP Cache/CDN (Content Delivery Network) er en valgfri proxy-basert hurtiglagring hvor Google henter AMP HTML-sider, mellomlagrer de og automatisk forbedrer ytelsen, så man får opp nettsidene raskest mulig når man klikker på de. Hva er + Fordelene/ - Ulempene med AMP

  • SEO boost
  • 40 % bounce rate etter 3 sekunder
  • Mindre kundedata
  • Ingen tredjeparts Javascript
  • Ved lave hastigheter, laster 99% av AMP sider raskere enn 8 sekunder mens non-AMP kontrollgruppen lastet i gjennomsnitt på 22 sekunder.

Ønsker du å vite mer om dette. Bestill en gratis workshop med en av våre rådgivere her.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form
Eirik Odland

Eirik Odland er Head of Performance i M51.

Relaterte poster

Hold deg oppdatert

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form