Nyhetsoppdatering for august

August 19, 2019
Nyheter

Google

Bedre oversikt og mer effektiv kontoadministrering med nytt verktøy i Google Ads

I begynnelsen av august lanserte Google et nytt styringsverktøy kalt kontokart. Kontokartet skal være enkelt og brukervennlig, og spesielt nyttig for deg som administrerer en managerkonto med flere underkontoer. I stedet for å klikke deg gjennom alle kontoene for å få oversikt over hvordan hver enkelt presterer, kan du nå se både visninger, klikk og kostnad på en og samme side. Kartet skal også gi et godt visuelt overblikk over managerkontoens struktur og gjøre det lettere å navigere mellom alle underkontoene.

Les mer om kontokart her: https://support.google.com/google-ads/answer/9432063

Nye endringer på samsvarsalternativene i Google Ads 

Sent i fjor endret Google innstillingene for søkeord med eksakt samsvar til å også inkludere synonymer og «nære varianter». Visstnok er 15 prosent av alle søkeordene som hver dag plottes inn i Google nye, noe som kan gjøre det utfordrende for markedsførere å lage fullstendige søkeordslister. Og det er dette som skal være forklaringen bak modifiseringen, som nå også skal gjelde for søkeord med setningssamsvar og endringselement for fleksibelt samsvar. Ifølge Google forventes endringen å gi tre til fire prosent økning i klikk og konverteringer, men samtidig spørs det om søkeordene vil forbli like relevante når mer av kontrollen flyttes over til Google, eller om negative søkeord vil bli viktigere enn noen gang.

Endringene kan du lese mer om her: https://support.google.com/google-ads/answer/9426627 

 

Facebook

Facebooks nyhetsfeed-annonser endres

Fra 19. august innfører Facebook nye kreative restriksjoner for den mobile nyhetsfeeden. Annonsene vil for eksempel bare vise tre linjer med tekst, i stedet for syv, og bilder og videoer ha et 4:5 format, i stedet for det tidligere 2:3 formatet. Endringene vil i utgangspunktet ikke by på større problemer, men det at gamle kreativer automatisk kommer til å bli beskjært er lite optimalt for særlig video, i tillegg til at det kan være utfordrende å skulle lage fengende tekster av så få ord.

Les mer her: https://digiday.com/marketing/facebooks-news-feed-ads-changing/

 

Instagram

Instagram i kampen mot mobbing

18. juli annonserte Instagram, sammen med Facebook, en ny retningslinje for kontodeaktivering. Nå er det ikke lenger bare kontoer med en viss mengde innholdsbrudd som vil bli fjernet, men også kontoer som har et visst antall brudd i løpet av et angitt tidsrom. Instagram annonserer også en ny varslingsprosess for å hjelpe folk å forstå at kontoen deres er i fare for å bli deaktivert. Endringen skal gjøre det lettere for Instagram å håndheve retningslinjene mer konsekvent i kampen mot mobbing. Under samme hensikt lanserer Instagram også to nye funksjoner. Den ene funksjonen er AI-basert og har til hensikt å varsle folk om at kommentaren muligens er å anse som støtende allerede før den blir postet. Den andre funksjonen er fortsatt i testfasen og tilgjengelig for kun et begrenset antall brukere, men meningen er at brukere skal kunne beskytte kontoen sin fra uønskede interaksjoner gjennom «Restrict». Så snart du har «restricted» noen vil kommentarene fra denne personen kun være synlige for hun/han, uten at vedkommende blir varslet om at hun/han har blitt sperret.

Du kan lese mer om mobbing og de nye funksjonene her: https://time.com/5619999/instagram-mosseri-bullying-artificial-intelligence/

Og her finner du mer informasjon om Instagrams nye retningslinjer: https://instagram-press.com/blog/2019/07/18/changes-to-our-account-disable-policy/

 

Snapchat

Trackingoppdatering fra Snapchat

Nylig har Snapchat kommet med oppdateringer for MOAT, til glede for markedsførere som har en avtale med dem. Forbedringene innebærer først og fremst bedre integrasjon, hvor MOAT skal gi mulighet til å tracke synlighet og oppmerksomhetsdata på Filtre og Story Ads. I tillegg vil det nå være mulig å auto-tagge kampanjer med MOAT rett fra ads manager, noe som gjør at man ikke lenger trenger å legge inn tags manuelt. 

Dette kan du lese mer om her: https://businesshelp.snapchat.com/en-US/a/third-party-implement 

Snapchat gjør Engagement Audiences tilgjengelig i Ads Manager

Som du sikkert allerede er kjent med fra Google Ads og Facebook, lanserer nå også Snapchat Engagement Audiences. Dette betyr at det herved vil være mulig å målrette, ekskludere og bygge lookalike målgrupper basert på brukere som har interagert med annonsene dine, enten i form av å sveipe opp, sett hele annonsen, åpnet en story eller delt/lagret filter og linser. 

Les mer om hvordan du går frem for å lage Engagement Audiences i Snapchat her: https://businesshelp.snapchat.com/en-US/article/ad-engagement-audience

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

Relaterte poster

Hold deg oppdatert

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form