Søkemotoroptimalisering (SEO)

April 14, 2017
SEM

Markedssjefens våte drøm!

SEO Hvor irriterende er det ikke å se at konkurrentene dine ligger på side 1 i Googles søkemotor? Eller å taste inn relevante søkeord i jakten på sin egen virksomhet, bare for å finne ut at du ligger på side 5?

– Slapp av, du er ikke alene! Her følger 5 gode råd for deg som ønsker å imponere sjefen. 

SEO er en forkortelse for «Search Engine Optimization» - det vi på norsk omtaler som søkemotoroptimalisering. Kort fortalt er det definisjonen på en rekke metoder for å oppnå en høy organisk (ikke betalt) plassering i eksempelvis søkemotoren til Google. Du har kanskje hørt historier om nettsider som legger inn tusenvis av ord og setninger gjemt i siden for å oppnå en bred synlighet? Vel, den tid er forbi. Slike metoder er utdatert og oppnår ikke annet enn å bli svartelistet. 

Vi ønsker å dele 5 gode råd som gjør din bedrift til en vinner.

1) Lønnsomhet

Utarbeid en søkeordsanalyse og få klarhet i hvilke søkeord som er relevante for din bedrift. Få en oversikt over hvor mange som søker på de ulike søkeordene og sett sammen en prioritert søkeordsliste.  La oss ta utgangspunkt i eiendomsmeglerbransjen: Søkeord som verdivurdering eller selge bolig er relevante og lønnsomme for å komme i dialog med potensielle kunder og bør derfor være en prioritet. Sett sammen en liste med søkeord og bli enige om hvilke ord som potensielt kan gi høyest fortjeneste ved en topplassering i søkemotoren.   

2) Kompetanse 

Det finnes som nevnt en rekke metoder for å klatre oppover i søkemotorene, men det er også en risiko for at resultatene uteblir. Spør de ansatte om noen har erfaring fra SEO og ikke minst om de har tilstrekkelig med tid. Søkeoptimalisering er tidkrevende og krever kompetanse. Uavhengig av hvilken kompetanse de ansatte har vil det være smart å ta kontakt med eksperter på området. Det er lite, om noe, som er mer kjedelig og kostbart enn å vente i lang tid på SEO-resultater som uteblir. 

3) Tilpasning

Dessverre er det veldig mange som begir seg ut på store og ambisiøse prosjekter uten de riktige verktøyene i bagasjen. Det er mange eksempler på nettsider som har betalt store summer for å styrke den organiske plasseringen i søkemotoren, uten tellende resultat. Her har også mediebyråene et ansvar for å varsle om svakheter ved nettsiden før de inngår avtaler med kunden om SEO. Bruk derfor tid på å gjennomgå hvor seriøst innholdet på siden fremstår og hvilken tillit Google allerede har til nettsiden. Ikke bruk tid og penger på noe som ikke er oppnåelig, sørg derfor for at fundamentet ligger til rette for suksess og at den er tilpasset for nettbrett og mobil. 

4) Oppfølging

 SEO er ikke en bryter som gir umiddelbar avkastning, det er et tidkrevende og langvarig prosjekt. Uavhengig av hvem som er ansvarlig for å levere resultater er det viktig å følge opp prosessen og gjennomgå midlertidige resultater. I motsetning til eksempelvis annonsering på Facebook, er det umulig å gi en garanti for en topplassering i Googles søkemotor. Det er mange som kniver om å ligge på side én, sørg derfor for at den/de som er ansvarlig for å levere, får nødvendig tilgang til informasjon. Etterspør konkrete detaljer om hva som er gjort og vær engasjert i arbeidet som utføres. Tallrapporter fremstår ofte som uforståelig for oppdragsgiver, be derfor om en redegjørelse i tekstform. 

5) «Always on»

Etter en lang og bratt vei til side 1 er det lov til å feire, men sørg for at festen blir kortvarig. Ikke glem at det sitter mange sultne ulver der ute som er på jakt etter en topplassering. Det er imidlertid viktig å presisere at det er enklere å forsvare en god posisjon enn det er å ta den lange turen opp. Gevinsten av å ligge på side 1 har en høy markedsverdi og glem ikke derfor å sette av tid og ressurser til å opprettholde posisjonen. Trender i markedet kan være avgjørende for hva som vektlegges som viktig for din nettside. Ikke la konkurrentene dine få en billig reise til toppen.  

Ønsker du å vite mer om dette. Bestill en gratis workshop med en av våre rådgivere her.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form
Fredrik Melgård

Fredrik Melgård er Head of Strategy i M51.

Relaterte poster

Hold deg oppdatert

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form